- AbdulRehemمشرف
عدد الرسائل : 40
العمر : 46
نقاط : 89
المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الأربعاء مارس 03, 2010 3:25 am
الفصل Act
============
هو قسم من أقسام المسرحية play و يتضمن كل فصل من فصول المسرحية
على مشاهد scenes بدأ من مشهد و احد و أكثر
و من المعروف ان المسرحيات الاغريقية كانت تعرض مرة واحدة بدون تقسيمها إلى
فصول مع وجود فواصل يتدخل فيها الكورس chorus ثم تدخل الأديب هوراس Horace
الفرنسية و الادباء من العصر الاليزابيثى فى انجلترا ( نسبة الى الملكة
Elizabeth الأولى ) كما نرى مثلاً فى مسرحيات شكسبير و كان الفضل فى نقل
هذا البناء الجديد الى انجلترا يرجع الى الاديب المعروف Ben Jonson
و أصر على تقسيم المسرحية إلى خمس فصول ثم انتقل ذلك الى الرومانسية الحدث Action
==============
إن الحدث هو مجمل القصة التى تسرى فى عمل أدبى مثل ( القصة - الرواية -
المسرحية - القصيدة من النوع narrative - أو حتى العمل السينمائى )
كما ان الحدث يمكمن أن يمثل تتالى الأحداث و اندفاعها إلى الأمام فى العمل
الدرامى ( المسرح ) و ليس ضروريا ان يتم ذلك بالحركة على خشبة المسرح (
stage ) و إنما من الممكن جدا أن يتطور الحدث بمجرد انكشاف الشخصيات أمامنا
و نظرتنا لها كجمهور audience
aesopic
language
===============
لهجة قصص أيسوب - كلنا سمعنا عن هذه الحكايات التى يتحدث فيها الطيور و
الحيوانات كلمات غاية فى الحكمة - و مصطلح اللغة الأيسوبية استخدمه الأخ
Mykhail Saltykov قاصدا به اللغة المخبأة ذات النبرة السياسية و طبعا كان
المقصود هنا هو التهرب من الرقابة - و على القارئ أن يقرأ بين السطور و
يفهم التلميحات المقصودة
aethetic
distance
==============
مصطلح مهم رغم أنه غير مشهور و المقصود به هو العلاقة بين القارئ و العمل
الأدبى و هى علاقة نفسية طبعاً - و يمكننا أن نقيس هذه العلاقة عن طريق
قياس نظرة القارئ و مدى تقبله للعمل الأدبى .
affectation
============
هو استخدام لغة و محسنات غير مناسبة للموقف الأدبى أو شكل العمل الأدبى و
مناسبته لا تتلائم مع هذا الأسلوب - و بالتالى فإن الأدباء يتحاشون الوقوع
فى هذا الخطأ قدر الاستطاعة
Prose النثر
==========
هو المصطلح الذى يناقض الشعر poetry من حيث كونه شكل من اشكال اللغة يستمر
للأمام مباشرة بدون تزيين و بدون ارتباط بالوزن و القياس و القافية rhythm ,
measure and rhyme الثلاثى الشهير فى الشعر
لكن لا ننسى طبعا أن هناك قصائد نثرية prose poems تحتوى على بعض الصور
البلاغية figures of speech و قافية داخلية أيضاً
assonance = vocalic rhyme
====================
هى تكرار نفس صوت العلة vowel sound فى مسافة قريبة لتحقيق لكنة موسيقية
معينة
و جايبلكم مثال من رائعة تنيسون Lotos Eaters
The Lotos blooms below the barren peak:
The Lotos blows by every winding creek:
All day the wind breathes low mellower tone
Thro' every hollow cave and alley lone,
امااااااااااا في الشعر
Metaphor الإستعارة
=========
هى أداة تصويرية تستخدم فى الشعر poetry و معناها
الإشارة الضمنية الى شئ ما بقصد شئ آخر.
مثلاً
Life a dark wood
The world a stage
حيث شبهت الجملة الأولى الحياة بأنها غابة مظلمة و المقصود ضمنياً أنها
يسيطر القوى فيها على الضعيف
و الجملة الثانية الدنيا مسرح كبير
Simile
التشبيه
===========
هى جملة تحنوى على تشبيه مباشر باستخدام أداة مثل like - as - resemble و
هكذا
مثلاً
Life is like a dome of many-coloured glass
Metre
========
هو تكرار نمط موسيقى معين بين السطور الشعرية lines أو عبر المقاطع الشعرية
stanzas
و ذلك باستخدام الضغط stress أو النبرة pitch
و من أنواعها iamb و dactyl
Onomatopoeia
===========
هو تقليد لصوت من اصوات الطبيعة فى الشعر أو أصوات الآلات
مثلاً
screech - babble - tick tock
تعتبر من أمثلتها
accent
-----------------------
هى اللهجة أو فى الشعر طريقة قراءة البيت
حيث يقسم البيت line or verse إلى مقاطع syllables و كل مقطع يسقط عليه ضغط
stress or emphasis لكن طريقة النطق تختلف حسب مشاعر القارئ
لاحظ البيت التالى
All human things are subject to decay
And, when Fate summons, Monarchs must obey
يمكن قراءة البيتين بطرق عديد بما يزيد على 12 emphasis أو الضغط على
الكلمة فى النطق و هذا يسمى تغير اللهجة accent
حيث يمكنك عمل stress عند :
all-human-when-fate-Monarchs-must-obey
============
هو قسم من أقسام المسرحية play و يتضمن كل فصل من فصول المسرحية
على مشاهد scenes بدأ من مشهد و احد و أكثر
و من المعروف ان المسرحيات الاغريقية كانت تعرض مرة واحدة بدون تقسيمها إلى
فصول مع وجود فواصل يتدخل فيها الكورس chorus ثم تدخل الأديب هوراس Horace
الفرنسية و الادباء من العصر الاليزابيثى فى انجلترا ( نسبة الى الملكة
Elizabeth الأولى ) كما نرى مثلاً فى مسرحيات شكسبير و كان الفضل فى نقل
هذا البناء الجديد الى انجلترا يرجع الى الاديب المعروف Ben Jonson
و أصر على تقسيم المسرحية إلى خمس فصول ثم انتقل ذلك الى الرومانسية الحدث Action
==============
إن الحدث هو مجمل القصة التى تسرى فى عمل أدبى مثل ( القصة - الرواية -
المسرحية - القصيدة من النوع narrative - أو حتى العمل السينمائى )
كما ان الحدث يمكمن أن يمثل تتالى الأحداث و اندفاعها إلى الأمام فى العمل
الدرامى ( المسرح ) و ليس ضروريا ان يتم ذلك بالحركة على خشبة المسرح (
stage ) و إنما من الممكن جدا أن يتطور الحدث بمجرد انكشاف الشخصيات أمامنا
و نظرتنا لها كجمهور audience
aesopic
language
===============
لهجة قصص أيسوب - كلنا سمعنا عن هذه الحكايات التى يتحدث فيها الطيور و
الحيوانات كلمات غاية فى الحكمة - و مصطلح اللغة الأيسوبية استخدمه الأخ
Mykhail Saltykov قاصدا به اللغة المخبأة ذات النبرة السياسية و طبعا كان
المقصود هنا هو التهرب من الرقابة - و على القارئ أن يقرأ بين السطور و
يفهم التلميحات المقصودة
aethetic
distance
==============
مصطلح مهم رغم أنه غير مشهور و المقصود به هو العلاقة بين القارئ و العمل
الأدبى و هى علاقة نفسية طبعاً - و يمكننا أن نقيس هذه العلاقة عن طريق
قياس نظرة القارئ و مدى تقبله للعمل الأدبى .
affectation
============
هو استخدام لغة و محسنات غير مناسبة للموقف الأدبى أو شكل العمل الأدبى و
مناسبته لا تتلائم مع هذا الأسلوب - و بالتالى فإن الأدباء يتحاشون الوقوع
فى هذا الخطأ قدر الاستطاعة
Prose النثر
==========
هو المصطلح الذى يناقض الشعر poetry من حيث كونه شكل من اشكال اللغة يستمر
للأمام مباشرة بدون تزيين و بدون ارتباط بالوزن و القياس و القافية rhythm ,
measure and rhyme الثلاثى الشهير فى الشعر
لكن لا ننسى طبعا أن هناك قصائد نثرية prose poems تحتوى على بعض الصور
البلاغية figures of speech و قافية داخلية أيضاً
assonance = vocalic rhyme
====================
هى تكرار نفس صوت العلة vowel sound فى مسافة قريبة لتحقيق لكنة موسيقية
معينة
و جايبلكم مثال من رائعة تنيسون Lotos Eaters
The Lotos blooms below the barren peak:
The Lotos blows by every winding creek:
All day the wind breathes low mellower tone
Thro' every hollow cave and alley lone,
امااااااااااا في الشعر
Metaphor الإستعارة
=========
هى أداة تصويرية تستخدم فى الشعر poetry و معناها
الإشارة الضمنية الى شئ ما بقصد شئ آخر.
مثلاً
Life a dark wood
The world a stage
حيث شبهت الجملة الأولى الحياة بأنها غابة مظلمة و المقصود ضمنياً أنها
يسيطر القوى فيها على الضعيف
و الجملة الثانية الدنيا مسرح كبير
Simile
التشبيه
===========
هى جملة تحنوى على تشبيه مباشر باستخدام أداة مثل like - as - resemble و
هكذا
مثلاً
Life is like a dome of many-coloured glass
Metre
========
هو تكرار نمط موسيقى معين بين السطور الشعرية lines أو عبر المقاطع الشعرية
stanzas
و ذلك باستخدام الضغط stress أو النبرة pitch
و من أنواعها iamb و dactyl
Onomatopoeia
===========
هو تقليد لصوت من اصوات الطبيعة فى الشعر أو أصوات الآلات
مثلاً
screech - babble - tick tock
تعتبر من أمثلتها
accent
-----------------------
هى اللهجة أو فى الشعر طريقة قراءة البيت
حيث يقسم البيت line or verse إلى مقاطع syllables و كل مقطع يسقط عليه ضغط
stress or emphasis لكن طريقة النطق تختلف حسب مشاعر القارئ
لاحظ البيت التالى
All human things are subject to decay
And, when Fate summons, Monarchs must obey
يمكن قراءة البيتين بطرق عديد بما يزيد على 12 emphasis أو الضغط على
الكلمة فى النطق و هذا يسمى تغير اللهجة accent
حيث يمكنك عمل stress عند :
all-human-when-fate-Monarchs-must-obey
- ربيع العراقيانجلشاوى متميز
- عدد الرسائل : 1
نقاط : 1
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الخميس أبريل 29, 2010 1:56 pm
Mss. Suhad the teacher of subject
الأدب الانگليزي
Preparing by student Rabee motar Alkaisi
Salahaddin Bayji Literature
A creative human product of imagination in which language is aesthetically used after purposes of imitation.
Literature is an imitation life human thoughts feeling and action
محاكاة تقليد
Imitate = --- imitative = , imitator =
Creative = good ---creative =
Q – what are the elements of literature ?
Imitation ,language , beauty , stale , thought ,feelingالمشاعر creativityالابداع ,actionالافعال, imagination
Literature
Poetryالشعر
Lyric
Songغنائي
Sonnet14 بيت
Epicملحمي
Drama
Tragedy
Comedy
Tragicomedy
Melodrama
Force
satire
Proseنثر
Novel
Short story
Essay
Criticism
Article
Prose
Fictional nonfictional
Short story
Elitism
Curricles
Rescores
Poet
Allegory
Fable
Myth
Tales
Fairytales ta\\
[Drama أدب مسرحي
Play مسرحية
Play writing كاتب مسرحي
Act فصل
Scene مشهد
Theater ( British ) مسرح
Theater (American) مسرح
Stage منصة
Curtains ستائر
Actorممثل
Actress ممثلة
[center]Audience جمهور مشاهدين
Fairytales قصص
Intention الغرض
Rhyme القافية
Rhythm الإيقاع
Satire الهجاء
Elegy الرثاء
Sonnet مقطوعة شعرية
Poetry
Descriptive poetry
الشعر الوصفي
dramatist poetry
الشعر المسرحي
Lyrical poetry
الشعر الوجداني
Dramatic
Reflective poetry
الشعر التأملي
Narrative poetry
الشعر القصصي
[ Lament نياح
Satire هجاء
Song أغنية
قصيدة
Epic ملحمة
Poem قصيدة
Poet شاعر
Poetess شاعرة
Beowulf epic ملحمة العذب
[center]Hold fast to dreams
For if dreams die
Life is a broken winged bird
That cannot fly
Hold fast to dreams
For if dreams go
Life is a barren field
Frozen with snow
General meaning:
This poem about dreams ,hope, ambition and their importance in life
Intention:
Life is impossible without hope, dreams and ambition, man can't live without hope, every man should have own his ideas and doesn't live aimlessly or hopeless
Aim-aimless (adj) aimlessness hope-hopeless (adj) hopelessness
Care- careless (adj) carelessness
Detailed meaning :
In the first stanza the poet express the idea that every one that should up his dreams strongly because life without dreams will become just like broken winged bird which cannot fly
In the second stanza the poet repeats the same idea by saying that life without dreams will be like empty field covered with snow.
The repetition this poem:
1. ''hold fast to dreams''
2. ''for if dreams''
3. ''life is''
4. The idea of stanza one is the same as of the idea of stanza two.
''Hold fast to dreams''
The metaphor in this poem is:
1. ''life is a broken winged bird''
2. ''life is a barren field''
Contrast : comparison between two opposite things or idea side-by-sideجنبا الى جنب to make two things clearer
We don’t have contrast in ''Hold fast to dreams''
How old are you
Age is a quality of mind
If you have left your dreams behind
If hope is cold
If you no longer look ahead
If your ambitions fires are dead
Then you are old
But if from your life take the best
And if in life you keep the jest
If love you hold
No matter how the yours go by
No matter how the birthday fly
You are not old
General meaning:
Poem is about the human's age and it's negative and positive aspects
Detailed meaning:
In the first stanza, the poet describes the age of the humans and how it is a quality of mind and thinking .he said, if the human drops his dreams and feels cold to word the future of his life, and also kills his hopes, and if he burns his ambition , then he will be old, aimless , hopeless , and lost himself.
In the second stanza , the poet encourages the human to seek for success in life by taking the best and always having fun and be lovely for all, then you will never pay attention to the dead of the years and you will never feels the flying of the birthdays then you stay young in all your life.
Intention :
The advice for a good life is to go on because the waste of life is to left the dreams, ambitions , hopes , and to kill the jolliness. Belt, the right way for a good life is to patient and work hard to get everything good in life .
The repetition in this poem is:
1. ''if''
2. ''if you''
3. ''no matter how''
Contrast: comparison between two opposite things or idea side-by-side to make two things clearer .
Break , Break , Break
Break , break , break
On thy cold grey stones O Sea!
And I would that my tongue could utter
The thought that arise in me
O well for the fisherman's boy
That he shouts with his sister at play!
O well for the sailor lad,
That he sings in his boat on the bay!
And the stately ships go on
To their haven under the hill
But O for the touch at a vanish'd hand,
And the sound of a voice that is still
Break , break , break
At the foot of thy crags O Sea!
But the tender grace of a day that is dead
Will never come back to me
Break, break, break
General meaning
This poem about the sadness of the poet for losing someone dear to him.
Detailed meaning
In the first stanza, the poet is standing in front of the sea , he asking the waves of the sea in to drops on the cold grey stones of the share ( cost) and at the sometime be wish's that the sad thoughts in sad him could be broken in to word ,
In the second stanza, the poet turns to the share ( cost, beach ) he fees happy when he looks at the fisherman's boy and his sister who are playing and shouting happily
He also feels happy for the singing of the sailor lad , who is standing in his boat happily.
In third stanza, the poet describes how paying attention to the poet nor his sadness then he returns to the sadness inside him, he is very sorry for losing the worm touch and voice of his dear person who is no more there with him now.
In the last stanza, the poet returns to the sea with conviction that the happy old days will never come back again.
Intention:
Life goes on without paying attention to the loss or death of anybody , you have to get through your sadness, and problems by yourself firstly because when you are sad, it's your own problem, nobody cares about you
The repetition in the this poem is:
1. ''word break''
2. ''break, break, break''
3. ''O sea''
The idea sadness feeling in the first stanza the model of third stanza and in the last stanza.
Contrast: comparison between two opposite things or idea side-by-side to make two things clearer .
We have contrast between the sadness inside the poet and happiness around him
The metaphor in this poem is: he make a comparison between human beings and stones
1. The use of the word ''break'' he use a word which to describe solid things as applied as to water
2.''at the foot of thy crags''
The anaphora in this poem is:
1. ''break, break, break''
2. '' O well for''
3. ''and the''
Contrast: we have contrast between the sadness inside the poet and the happiness around him
1. The first line in the break poem
'' on thy cold grey stones'' is image sight and feeling
2. ''O well for the fisherman's boy'' is images sight and feeling
أقسام الكلامThe figures of speech
التراكيب الأدبية
Literary devices
Sense devices
Sowed devices
Structural devices
1. Repetition:
It is the repetition of ,sound, word, phrase, clause, sentences , stanza or in idea.
The aim behind using repetition:
A .to create a musical tone
B .emphasize the idea
[الأدب الانگليزي
Preparing by student Rabee motar Alkaisi
Salahaddin Bayji Literature
A creative human product of imagination in which language is aesthetically used after purposes of imitation.
Literature is an imitation life human thoughts feeling and action
محاكاة تقليد
Imitate = --- imitative = , imitator =
Creative = good ---creative =
Q – what are the elements of literature ?
Imitation ,language , beauty , stale , thought ,feelingالمشاعر creativityالابداع ,actionالافعال, imagination
Literature
Poetryالشعر
Lyric
Songغنائي
Sonnet14 بيت
Epicملحمي
Drama
Tragedy
Comedy
Tragicomedy
Melodrama
Force
satire
Proseنثر
Novel
Short story
Essay
Criticism
Article
Prose
Fictional nonfictional
Short story
Elitism
Curricles
Rescores
Poet
Allegory
Fable
Myth
Tales
Fairytales ta\\
[Drama أدب مسرحي
Play مسرحية
Play writing كاتب مسرحي
Act فصل
Scene مشهد
Theater ( British ) مسرح
Theater (American) مسرح
Stage منصة
Curtains ستائر
Actorممثل
Actress ممثلة
[center]Audience جمهور مشاهدين
Fairytales قصص
Intention الغرض
Rhyme القافية
Rhythm الإيقاع
Satire الهجاء
Elegy الرثاء
Sonnet مقطوعة شعرية
Poetry
Descriptive poetry
الشعر الوصفي
dramatist poetry
الشعر المسرحي
Lyrical poetry
الشعر الوجداني
Dramatic
Reflective poetry
الشعر التأملي
Narrative poetry
الشعر القصصي
[ Lament نياح
Satire هجاء
Song أغنية
قصيدة
Epic ملحمة
Poem قصيدة
Poet شاعر
Poetess شاعرة
Beowulf epic ملحمة العذب
[center]Hold fast to dreams
For if dreams die
Life is a broken winged bird
That cannot fly
Hold fast to dreams
For if dreams go
Life is a barren field
Frozen with snow
General meaning:
This poem about dreams ,hope, ambition and their importance in life
Intention:
Life is impossible without hope, dreams and ambition, man can't live without hope, every man should have own his ideas and doesn't live aimlessly or hopeless
Aim-aimless (adj) aimlessness hope-hopeless (adj) hopelessness
Care- careless (adj) carelessness
Detailed meaning :
In the first stanza the poet express the idea that every one that should up his dreams strongly because life without dreams will become just like broken winged bird which cannot fly
In the second stanza the poet repeats the same idea by saying that life without dreams will be like empty field covered with snow.
The repetition this poem:
1. ''hold fast to dreams''
2. ''for if dreams''
3. ''life is''
4. The idea of stanza one is the same as of the idea of stanza two.
''Hold fast to dreams''
The metaphor in this poem is:
1. ''life is a broken winged bird''
2. ''life is a barren field''
Contrast : comparison between two opposite things or idea side-by-sideجنبا الى جنب to make two things clearer
We don’t have contrast in ''Hold fast to dreams''
How old are you
Age is a quality of mind
If you have left your dreams behind
If hope is cold
If you no longer look ahead
If your ambitions fires are dead
Then you are old
But if from your life take the best
And if in life you keep the jest
If love you hold
No matter how the yours go by
No matter how the birthday fly
You are not old
General meaning:
Poem is about the human's age and it's negative and positive aspects
Detailed meaning:
In the first stanza, the poet describes the age of the humans and how it is a quality of mind and thinking .he said, if the human drops his dreams and feels cold to word the future of his life, and also kills his hopes, and if he burns his ambition , then he will be old, aimless , hopeless , and lost himself.
In the second stanza , the poet encourages the human to seek for success in life by taking the best and always having fun and be lovely for all, then you will never pay attention to the dead of the years and you will never feels the flying of the birthdays then you stay young in all your life.
Intention :
The advice for a good life is to go on because the waste of life is to left the dreams, ambitions , hopes , and to kill the jolliness. Belt, the right way for a good life is to patient and work hard to get everything good in life .
The repetition in this poem is:
1. ''if''
2. ''if you''
3. ''no matter how''
Contrast: comparison between two opposite things or idea side-by-side to make two things clearer .
Break , Break , Break
Break , break , break
On thy cold grey stones O Sea!
And I would that my tongue could utter
The thought that arise in me
O well for the fisherman's boy
That he shouts with his sister at play!
O well for the sailor lad,
That he sings in his boat on the bay!
And the stately ships go on
To their haven under the hill
But O for the touch at a vanish'd hand,
And the sound of a voice that is still
Break , break , break
At the foot of thy crags O Sea!
But the tender grace of a day that is dead
Will never come back to me
Break, break, break
General meaning
This poem about the sadness of the poet for losing someone dear to him.
Detailed meaning
In the first stanza, the poet is standing in front of the sea , he asking the waves of the sea in to drops on the cold grey stones of the share ( cost) and at the sometime be wish's that the sad thoughts in sad him could be broken in to word ,
In the second stanza, the poet turns to the share ( cost, beach ) he fees happy when he looks at the fisherman's boy and his sister who are playing and shouting happily
He also feels happy for the singing of the sailor lad , who is standing in his boat happily.
In third stanza, the poet describes how paying attention to the poet nor his sadness then he returns to the sadness inside him, he is very sorry for losing the worm touch and voice of his dear person who is no more there with him now.
In the last stanza, the poet returns to the sea with conviction that the happy old days will never come back again.
Intention:
Life goes on without paying attention to the loss or death of anybody , you have to get through your sadness, and problems by yourself firstly because when you are sad, it's your own problem, nobody cares about you
The repetition in the this poem is:
1. ''word break''
2. ''break, break, break''
3. ''O sea''
The idea sadness feeling in the first stanza the model of third stanza and in the last stanza.
Contrast: comparison between two opposite things or idea side-by-side to make two things clearer .
We have contrast between the sadness inside the poet and happiness around him
The metaphor in this poem is: he make a comparison between human beings and stones
1. The use of the word ''break'' he use a word which to describe solid things as applied as to water
2.''at the foot of thy crags''
The anaphora in this poem is:
1. ''break, break, break''
2. '' O well for''
3. ''and the''
Contrast: we have contrast between the sadness inside the poet and the happiness around him
1. The first line in the break poem
'' on thy cold grey stones'' is image sight and feeling
2. ''O well for the fisherman's boy'' is images sight and feeling
أقسام الكلامThe figures of speech
التراكيب الأدبية
Literary devices
Sense devices
Sowed devices
Structural devices
1. Repetition:
It is the repetition of ,sound, word, phrase, clause, sentences , stanza or in idea.
The aim behind using repetition:
A .to create a musical tone
B .emphasize the idea
2. Simile:التشبيه
It is a comparison between two different things by using the words ( as or like)
e.g
fair as a star جميلة كالنجمة
she is like a rose
he is like a lion , her beauty, هو يشبه الاسد لان الفعل از جاء فعل رئيسي
Break
3. Metaphor :الاستعارةلانه وصف السائل الماء والماء لايتكسر
It is comparison between two different things without using words (''like''or'' as'')
e.g
she is a rose هي وردة
تكرار الصدارة
4. Anaphora :
It is a repetition of words or phrase at the beginning of the poetic line
5. Images:
The use of words to draw a picture or a sensory experience
The types of images:
1. The images of sight
2. The images of taste
3. The images of hearing
4. The images of feeling
5. The images of smell
The aim of using images:
1. To focus on idea
2. To decorate the poet
3. To arouse the feeling
4. To arouse the imagination
6. Contrastالتناقض اسود وابيض حزن وفرح: comparison between two opposite things or idea side-by-side to make two things clearer .
7.Rhyme :
شكل او خطة القافية |
It is the repetition of the lost sound at the end of the poetic line
Rhyme scheme
8. alliteration :تكرار الصوت الصحيح وليس الحرف انتبه مهم جداً
Is a repetition of the first consonant sound at the beginning of two words or more in the
same poetic line or stanza
e.g.'' the furrow followed free ''
''to their haven under the hill''
Rhyme scheme
8. alliteration :تكرار الصوت الصحيح وليس الحرف انتبه مهم جداً
Is a repetition of the first consonant sound at the beginning of two words or more in the
same poetic line or stanza
e.g.'' the furrow followed free ''
''to their haven under the hill''
تكرار صوت العلة لاتنسى الموسيقى |
9. Assonance: السجع
It is the repetition of the medium vowel sound in two words or more in the same poetic line
Or stanza
تكرار صوت vowel في السطر والنبرة الموسيقية
'on thy cold gray stones o sea!''
الصراع
confict
عمل فني
Work of art
غير فني
Inarisic
عاطفة
Emotion
فنان
Artist
الفن المسرحي
Dramatic art
فكره
Idea
فن كتابة المسرحية
Stagecraft
فن الإخراج المسرحي أو التأليف (رجل المسرح)
Dramatugy
مسرح
Theatre
ممثل
Actor or player
متفرج
Spectator
مخرج مسرحي
Producer
منظر (مشهد)
Scene
فصل
Act
نقد
Criticism
ناقد
Critic
مغزى
Moral
إدارة مسرحية
Stage-management
الأزمة
Crisis
الايقاع
Rhythm , defined
بطل
Hero
تجريدي
Abstract
جمهور المتفرجين
Audiece
حبكة
Plot
رسم حركة الممثلين على المسرح
Mise en scene
الذروة المسرحية
Climax
شخصيات المسرحية
Characers
الشخصيات الدرامية
Dramatis personae
لسجع: هو توافق الفاصلتينِ في فِقْرتين أو أكثر في الحرف الأخير.أو هو توافق أواخر فواصل الجمل [الكلمة الأخيرة في الفقرة] ، ويكون في النثر فقط
[b]مثل : (الصوم حرمان مشروع ، وتأديب بالجوع ، وخشوع لله وخضوع).ومثل : (المعالي عروس مهرها بذل النفوس).ومثل: قول رسول الله - صلى الله عليه وسلم - :
«ربّ تَقَبَّلْ تَوْبَتِي، وَاغْسِلْ حَوْبَتي [أي إثمي]، وَأجِبْ دَعْوَتي، وَثَبِّتْ حُجَّتِي.»
من السجع ما يسمى " الترصيع " ، وهو أن تتضمن القرينة الواحدة سجعتين أو سجعات كقول الحريري : " فهو يطبع الأسجاع بجواهر لفظه ، ويقرع الأسماع بزواجر وعظه " سر جمال السجع : يحدث نغماً موسيقياً يثير النفس وتطرب إليه الأذن إذا جاء غير متكلف . تذكر : أن الشعر يحْسُنُ بجمال قوافيه ، كذلك النثر يَحْسُنُ بتماثل الحروف الأخيرة من الفواصل.
[*]أجمل أنواع السجع ما تساوت فقراته مثل :
[*](الحقد صدأ القلوب ، واللجاج سبب الحروب) اللجاج : التمادي في الخُصومة
[*]إذا لم يكن هناك سجع بين الجمل يسمى الأسلوب مترسلاً .
السَّجْعُ:َ توَافُقُ الْفَاصِلَتَيْن في الْحَرْفِ الأخِير، وأَفْضَلهُ ما تسَاوَتْ فِقَرُهُ( أي ما كانت الفقرات فيه متساوية).
والفاصلة هي الكلمة الأخيرة منْ كل فقرة ، وتُسكَّن الفاصلةُ دائماً في النثر للوقف.
نحو قول النبي صلى الله عليه وسلم : ( مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا ، وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا ).
الجناس أوالتجنيس بتعريفه اللغوي هو: تشابه لفظين مع اختلافهما في المعنى.
يكثر استخدام الجناس في الأدب العربي وعلى وجه الخصوص الشعر، وهو يعتبر من الحلى اللفظية التي يستجهن الإكثار منها]
محتويات
أنواع الجناس
[*]1 الجناس اللفظي
[*] الجناس المعنوي
أنواع الجناس
الجناس اللفظي
وهو أن يتفق اللفظين في الهيئة، وهو إما كامل أو ناقص، فالكامل هو أن يتفق اللفظان في نوع حر|الحرو، وharakaatiha، وترتيبها. والناقص ما اختل فيه أحد هذه الشروط.
من أمثلة الجناس اللفظي الكامل الآية القرآنية:
﴿ويوم تقوم الساعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة﴾
فالساعة الأولى المقصود بها يوم القيامة أما الساعة الثانية فالمقصود بها
الساعة الزمنية
ومن أمثلة الجناس اللفظي الناقص قولأحمد شوقي
اختلاف النهار والليل ينسي اذكرا لي الصبا وأيام أنسي
والجناس هنا بين لفظي ينسي وأنسي، وهو ناقص لأن اللفظين اختلفا في حرف واحد مع اتفاقهما في ترتيب وعدد وهيئة الحروف.
الجناس المعنوي
وهو إما جناس إضمار أو جناس إشارة، وجناس الإضمار قد يطلق عليه أحيانًاالتورية، وهو أن يأتي بلفظ له معنى قريب ومعنى بعيد ويريد البعيد، مثل قول [ابن دانيالطبيب العيون:
يا سائلي عن حرفتي في الورى واضيعتي فيهم وإفلاسي
ما حال من درهم إنفاقه يأخذ من أعين الناس؟
فالمعنى القريب لـ "أعين الناس" هي الغصب والممانعة عند أخذالمال، أما المعنى البعد المقصود فهو أعين الناس الحقيقية، لأن القائل هوطبيب عيون!.
وجناس الإشارة هو ما ذكر فيه أحد اللفظين وأشير للآخر بما يدل عليه، مثل قول الشاعر
ياحمزة اسمح بـوصل وامنن علينا بقرب
في ثغرك اسمك أضحى مصحفًا وبقلبي
طِبَاق اللغة العربية الجمع بين لفظين متضادين. ينقسم الطباق إلى شقين:
1. طباق الإيجاب: مثال: يضحك أخي ويبكي.
2. طباق السلب: مثال: يبكي طفلي ولا يبكي
3. تعريف المجاز
والمجاز ما تُجُوِّز، أي تُعُدِّي به عن موضوعه، هذا على المعنى الأول للحقيقة، وعلى الثاني هو ما استعمل في غير ما اصطلح عليه من المخاطبة
التشبيه :
أسلوب يدل على مشاركة أمر لأمر آخر في صفته الواضحة ؛ ليكتسب الطرف الأول (المشبه) من الطرف الثاني (المشبه به) قوته وجماله.
أو هو : إحداث علاقة بين طرفين من خلال جعل أحدهما - وهو الطرف الأول (المشبه) - مشابهاً للطرف الآخر ، في صفة مشتركة بينهما .
مثل : محمد كالأسد في الشجاعة - البنت كالقمر في الجمال .
أركان التشبيه :
(1) مُشََّبه : وهو الموضوع المقصود بالوصف ؛ لبيان قوته أو جماله ، أو قبحه .
(2) مُشَبَّه به : وهو الشيء الذي جئنا به نموذجاً للمقارنة ؛ ليعطي للمشبه القوة أو الجمال ، أو القبح ، ويجب أن تكون الصفة فيه أوضح .
(3) ووجه الشبه : وهو الوصف الذي يُستخلص في الذهن من المقارنة بين المشبه و المشبه به ، أو هو الصفة المشتركة بين الطرفين المشبه و المشبه به .
(4) وأداة التشبيه : هي الرابط بين الطرفين .
أدوات التشبيه
1 - قد تكون حرفاً ، كـ (الكاف - كأنَّ) .
2 - قد تكون اسماً ، كـ (مثل - شبه - نظير ... ) .
3 - قد تكون فعلاً ، كـ (يحاكي - يشبه - يماثل ...) .
الاستعارة هيتشبيه بليغ حذف أحد طرفيه. نفهم من الكلام السابق أن التشبيه لابد فيه من ذكر الطرفين الأساسين وهما (المشبه والمشبه به) فإذا حذف أحد الركنين لا يعد تشبيهاً بل يصبح استعارة. لاحظ الفرق بين : "هو أسد"- رأيت أسداً يتكلم - سالم يزأر وهو يفترس الأعداء.
أنـواع الاستعـارةاستعارة تصريحية : وهى التي حُذِفَ فيها المشبه(الركن الأول) وصرح بالمشبه به. مثل : نسي الطين ساعة أنه طين.. شبه الشاعر الإنسان[بالطين ثم حذف المشبه (الإنسان)وذكر المشبه به (الطين)على سبيل الاستعارة التصريحية
[*]استعارة مكنية : وهى التي حُذِفَ فيها المشبه به (الركن الثاني) وبقيت صفة من صفاته ترمز إليه.مثل : حدثني التاريخ عن أمجاد أمتي فشعرت بالفخر والاعتزاز. المحذوف المشبه به، فالأصل : التاريخ يتحدث كالإنسان، ولكن الإنسان لم يذكر وإنما ذكر في الكلام ما يدل عليه وهو قوله : حدثني (فالدليل على أنها استعارة : أن التاريخ لا يتكلم). ومثل ما سبق : طار الخبر في المدينة.. استعارة مكنية فلقد صورنا الخبر بطائر يطير، وحذفنا الطائر وأتينا بصفة من صفاته (طار)، (فالدليل على أنها استعارة : أن الخبر لا يطير)، يهجم علينا الدهر بجيش من أيامه ولياليه - وتبنى المجد يا عمر بن ليلى - صحب الناس قبلنا ذا الزمانا- شاكٍ إلى البحر.. بين الاستعارة بنفسك.
الاستعارة التمثيلية : أصلها تشبيه تمثيلي حُذِفَ منه المشبه وهو (الحالة والهيئة الحاضرة) وصرح بالمشبه به وهو (الحالة والهيئة السابقة) مع المحافظة على كلماتها وشكلها وتكثر غالباً في الأمثال عندما تشبه الموقف الجديد بالموقف الذي قيلت فيه، مثل : لكل جواد كبوة - رجع بخفي حنين - سبق السيف العذل - فمن يزرعِ الشوك يجنِ الجراح، سر جمال الاستعا
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الجمعة أبريل 30, 2010 2:54 am
جزاكم الله خيرا اخى عبد الرحيم واخى ربيع العراقى
فعلا درس استفدت منه كثيرا
ننتظر جديدكم وابداعاتكم

فعلا درس استفدت منه كثيرا
ننتظر جديدكم وابداعاتكم

- سمرقد
- عدد الرسائل : 7
نقاط : 14
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
السبت أكتوبر 29, 2011 6:23 am
والله بجد موضوع قيم !! وفقك الله لما يحبه ويرضاه اخي العزيز
- روحى فداك
- عدد الرسائل : 352
نقاط : 429
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الجمعة مارس 30, 2012 4:33 am

- English phonetics
- عدد الرسائل : 231
نقاط : 288
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الإثنين أكتوبر 08, 2012 10:36 pm
It is a highly effective topic
thanks
thanks
- Professional
- عدد الرسائل : 284
نقاط : 380
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الخميس يناير 03, 2013 2:01 pm
مشكوررررررررررررررررررررر
- فطرم بنت ابوها
- عدد الرسائل : 3
نقاط : 3
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الجمعة مارس 22, 2013 10:18 pm
شكرررررررررررررررررررررررا الموضع مرررررررررررررررررة حلوة
ان شاء الله الحسن
شكرا
ان شاء الله الحسن


- mahmoudaly85
- عدد الرسائل : 4
نقاط : 4
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الثلاثاء سبتمبر 03, 2013 9:45 am
سمرقد كتب:والله بجد موضوع قيم !! وفقك الله لما يحبه ويرضاه اخي العزيز
- mahmoudaly85
- عدد الرسائل : 4
نقاط : 4
رد: المصطلحات الادبيه الإنجليزيه Literary Terms
الثلاثاء سبتمبر 03, 2013 9:49 am
AbdulRehem كتب:الفصل Act
============
هو قسم من أقسام المسرحية play و يتضمن كل فصل من فصول المسرحية
على مشاهد scenes بدأ من مشهد و احد و أكثر
و من المعروف ان المسرحيات الاغريقية كانت تعرض مرة واحدة بدون تقسيمها إلى
فصول مع وجود فواصل يتدخل فيها الكورس chorus ثم تدخل الأديب هوراس Horace
الفرنسية و الادباء من العصر الاليزابيثى فى انجلترا ( نسبة الى الملكة
Elizabeth الأولى ) كما نرى مثلاً فى مسرحيات شكسبير و كان الفضل فى نقل
هذا البناء الجديد الى انجلترا يرجع الى الاديب المعروف Ben Jonson
و أصر على تقسيم المسرحية إلى خمس فصول ثم انتقل ذلك الى الرومانسية الحدث Action
==============
إن الحدث هو مجمل القصة التى تسرى فى عمل أدبى مثل ( القصة - الرواية -
المسرحية - القصيدة من النوع narrative - أو حتى العمل السينمائى )
كما ان الحدث يمكمن أن يمثل تتالى الأحداث و اندفاعها إلى الأمام فى العمل
الدرامى ( المسرح ) و ليس ضروريا ان يتم ذلك بالحركة على خشبة المسرح (
stage ) و إنما من الممكن جدا أن يتطور الحدث بمجرد انكشاف الشخصيات أمامنا
و نظرتنا لها كجمهور audience
aesopic
language
===============
لهجة قصص أيسوب - كلنا سمعنا عن هذه الحكايات التى يتحدث فيها الطيور و
الحيوانات كلمات غاية فى الحكمة - و مصطلح اللغة الأيسوبية استخدمه الأخ
Mykhail Saltykov قاصدا به اللغة المخبأة ذات النبرة السياسية و طبعا كان
المقصود هنا هو التهرب من الرقابة - و على القارئ أن يقرأ بين السطور و
يفهم التلميحات المقصودة
aethetic
distance
==============
مصطلح مهم رغم أنه غير مشهور و المقصود به هو العلاقة بين القارئ و العمل
الأدبى و هى علاقة نفسية طبعاً - و يمكننا أن نقيس هذه العلاقة عن طريق
قياس نظرة القارئ و مدى تقبله للعمل الأدبى .
affectation
============
هو استخدام لغة و محسنات غير مناسبة للموقف الأدبى أو شكل العمل الأدبى و
مناسبته لا تتلائم مع هذا الأسلوب - و بالتالى فإن الأدباء يتحاشون الوقوع
فى هذا الخطأ قدر الاستطاعة
Prose النثر
==========
هو المصطلح الذى يناقض الشعر poetry من حيث كونه شكل من اشكال اللغة يستمر
للأمام مباشرة بدون تزيين و بدون ارتباط بالوزن و القياس و القافية rhythm ,
measure and rhyme الثلاثى الشهير فى الشعر
لكن لا ننسى طبعا أن هناك قصائد نثرية prose poems تحتوى على بعض الصور
البلاغية figures of speech و قافية داخلية أيضاً
assonance = vocalic rhyme
====================
هى تكرار نفس صوت العلة vowel sound فى مسافة قريبة لتحقيق لكنة موسيقية
معينة
و جايبلكم مثال من رائعة تنيسون Lotos Eaters
The Lotos blooms below the barren peak:
The Lotos blows by every winding creek:
All day the wind breathes low mellower tone
Thro' every hollow cave and alley lone,
امااااااااااا في الشعر
Metaphor الإستعارة
=========
هى أداة تصويرية تستخدم فى الشعر poetry و معناها
الإشارة الضمنية الى شئ ما بقصد شئ آخر.
مثلاً
Life a dark wood
The world a stage
حيث شبهت الجملة الأولى الحياة بأنها غابة مظلمة و المقصود ضمنياً أنها
يسيطر القوى فيها على الضعيف
و الجملة الثانية الدنيا مسرح كبير
Simile
التشبيه
===========
هى جملة تحنوى على تشبيه مباشر باستخدام أداة مثل like - as - resemble و
هكذا
مثلاً
Life is like a dome of many-coloured glass
Metre
========
هو تكرار نمط موسيقى معين بين السطور الشعرية lines أو عبر المقاطع الشعرية
stanzas
و ذلك باستخدام الضغط stress أو النبرة pitch
و من أنواعها iamb و dactyl
Onomatopoeia
===========
هو تقليد لصوت من اصوات الطبيعة فى الشعر أو أصوات الآلات
مثلاً
screech - babble - tick tock
تعتبر من أمثلتها
accent
-----------------------
هى اللهجة أو فى الشعر طريقة قراءة البيت
حيث يقسم البيت line or verse إلى مقاطع syllables و كل مقطع يسقط عليه ضغط
stress or emphasis لكن طريقة النطق تختلف حسب مشاعر القارئ
لاحظ البيت التالى
All human things are subject to decay
And, when Fate summons, Monarchs must obey
يمكن قراءة البيتين بطرق عديد بما يزيد على 12 emphasis أو الضغط على
الكلمة فى النطق و هذا يسمى تغير اللهجة accent
حيث يمكنك عمل stress عند :
all-human-when-fate-Monarchs-must-obey
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى